maandag 14 september 2020

D66 heeft wensen bij de Regionale Energie Strategie

De eerste versie van de Regionale Energie Strategie (RES) staat op 17 september op de agenda van de Brummense gemeenteraad. In de RES staat hoe Brummen en de overige gemeenten van de CleanTech Regio (de Stedendriehoek) samen gaan bijdragen aan de energietransitie in Nederland. D66 vindt deze RES een belangrijke stap op weg naar een CO2 neutrale wereld die de strijd tegen klimaatverandering vooruit gaat helpen.

We beginnen in Brummen met zonnevelden en windmolens.  Voor nu een verstandige keuze vindt D66. De RES gaat om de twee jaar herzien worden. Zo kunnen er in de toekomst ook nieuwe technieken in worden verwerkt.

Op een aantal punten vindt D66 dat deze eerste RES beter kan. Die punten gaat de D66 fractie op 17 september voorstellen aan de raad:

• D66 vindt dat u – inwoners en bedrijven in Brummen – in alle fases van de energietransitie moet kunnen meedenken en meedoen. Meedenken in de voorbereiding en meedoen in de uitvoering. Voor de inwoners van het buitengebied vraagt D66 speciale aandacht bij het meedenken.
    Meedoen betekent voor D66 dat er straks LOKAAL eigendom van zonnevelden en windmolens moet zijn. Wij willen dat minstens 50% eigendom is van u en ons allemaal. De energiecoöperatie Brummen Energie staat klaar om daar het voortouw in te nemen.
  • D66 wil dat landschap, natuur en belangen van inwoners bepalen welke mix  van zonnevelden en windmolens het beste is voor Brummen.  Het Brummense landschap is namelijk niet alleen mooi, het is ook bijzonder – het overgangsgebied tussen Veluwe en Ijssel. Daarom vindt D66 dat het landschap speciale aandacht en bescherming verdient in de RES.
  • Om het effect van zonnevelden en windmolens op onze omgeving goed zichtbaar te maken wil D66  dat er een “Alleen Zon” en een “Alleen Wind” variant wordt toegevoegd aan de RES. Met het aantal ha. zonneveld of aantal windmolens dat erbij hoort èn de gevolgen voor het landschap. Zo weten we straks goed waarvoor we kiezen.

Namens de lokale D66 fractie,

Rolf Schinkel – Fractievoorzitter